Blogs
Bank
Bolig
Bæredygtighed
Investering
Karriere
Kundebetjening
Marketing
Nykredit
Økonomi
Leksikon
Levertran, rødbedesaft og kiwi med skræl
 

Det er 3 vigtige ingredienser i MIN forberedelse til Nykredit Copenhagen Marathon!

Påstand 1: Start dagen med levertran
Uden at komme ind på diverse forskningsresultater, så er jeg af den overbevisning, at god gammeldags levertran er sundt. Jeg har ikke den fjerneste idé om hvorfor, udover at det vist er noget med omega 3 fedtsyrer osv. Og så smager det faktisk ikke dårligt, hvis man køber levertran med citrussmag og opbevarer det i køleskabet.
Hver morgen starter jeg med levertran og nu har jeg også overbevist min søn på 8 år om det er en rigtig god idé.

Påstand 2: Drik rødbedesaft
Jeg har læst diverse artikler på internettet om rødbedesaftens virkning på konditionen. Hvis du drikker 4-500 ml. rødbedejuice dagligt, så kan du på et par uger forbedre din kondition med over 10%! Det har vist noget med øget blodtilstrømning til muskler at gøre. Jeg har prøvet dette flere gange nu og jeg er 100% sikker på, at det virker.

Påstand 3: Spis kiwi med skræl
Masser af antioxidanter helbreder og forebygger sportsskader. Nogle eksperter siger vås og andre siger ja lige præcis.
Her skulle forklaringen vist være, at antioxidanter hæmmer de frie radikalers påvirkning. De frie radikaler frigives i kroppen ved blandt andet sportsskader og for hård træning og angriber raske celler, hvorefter man kan opleve ubalance og eventuelt smerter. Derfor spiser jeg masser af tørrede blåbær, rosiner, svesker og broccoli. Og når jeg spiser kiwi, så er det altid med skræl, da det er i skrællen, at de fleste antioxidanter sidder.

Jeg har haft store problemer med mine knæ (flere operationer i begge knæ), men efter at jeg har fulgt ovenstående, så kommer jeg nemmere til mine resultater og med langt færre skavanker.

Er jeg helt ude i rødbedemarken, skal skrælle kiwien og blot koncentrere mig om at løbe i stedet?

Hvad har du af kostmæssige overbevisninger?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Levertran, rødbedesaft og kiwi med skræl, 4.5 out of 5 based on 2 ratings

16 kommentarer til “Levertran, rødbedesaft og kiwi med skræl”

  1. Michael F. siger:

    Jeg tar også tran med citron – ikke noget problem – og godt med omega-3. Jeg mener du bør supplere dine antioxidanter med ren ascorbinsyre, som er meget billigt i pulver. Det er en meget stærk antiox. helbreder også hos mig. Tag et par gram om dagen rørt op i vand eller saft. Ca. ½ liter – det er ret surt – men så er kiwiskræl unødvendig. Har virket godt mod sår og influenza/forkølelse her. vh

  2. Michael Marinelli siger:

    Hej Michael
    Tak for den idé. Den kendte jeg nu ikke, så det må da prøves af.
    Nu skriver du godt nok, at jeg i så fald kan slippe for kiwi med skræl, men jeg og mine børn kan faktisk bedst lide kiwi’en med skræl nu.
    Venlig hilsen Michael Marinelli

  3. Jens Mundeli-Jensen siger:

    Hej Gl. ven

    Har i 20 år løbet marathon og kan godt mærke at kroppen trænger til eks. tilskud og hvile.
    Levertran, rødbedesaft og kiwiskræld er gode og sunde tilsætningsstoffer.

    Jeg har i 1 1/2 års tid tage Aloe Vera kosttilskud, lavet udstrækningsøvelser, og spist Kiwi med skræl. Disse tiltag har holdt mig fra sygesenge og skadesfri, så det kan også anbefaldes. Jeg skal nok komme og heppe på dig.

  4. Michael Marinelli siger:

    Hej Jens
    Tak for dit indlæg. Vi har jo tidligere talt om strækøvelser og intervaltræning. Og sidste år op til Nykredit Copenhagen Marathon fortalte du mig, at du var startet med Aloe Vera kosttilskud.
    Den må jeg vist også lige overveje.
    Mvh Michael

  5. Peter Petersson siger:

    Levertran er og har altid været MEGET SUNDT !!
    Jeg er 59 år og har “spist” det i mange år !!
    Det er ikke dyrt, modsat fiskekapsler, de er sgú for dyre..
    Det er ikke overtro!!!! OG DET SMAGER IKKE GRIMT…
    Den brune flaske fra apoteket til ca. 75 kr. varer længe !!

  6. Michael Marinelli siger:

    Hej Peter
    Tak for dit indlæg. Jeg er helt enig i, at det smager fint.
    Mvh Michael

  7. Hans B siger:

    Kære Michael
    Først og fremmest rigtig spændende indlæg. Folk har det typisk med at drikke det ene og spise det andet, fordi de nu engang har hørt at det skulle være sundt – når de så gør det føler de måske en forbedring, som faktisk ville have kommet under alle omstændigheder.
    Nogle gange kan det også være direkte usundt at tage kosttilskud, og du skal samtidig være meget opmærksom på at overdrevet brug af enhver art er sundhedsskadeligt – selv antioxidanter.
    Prøv i øvrigt lige at kig nedenstående artikel igennem – tror du vil finde den interessant.

    http://politiken.dk/videnskab/.....e-kvinder/

    Jeg siger ikke at du skal ændre på din livsstil for det lader til at du generelt lever sundt, men pas nu på det ikke tager overhånd med alle de tilskud der findes på markedet – firmaerne bag er jo skabt for at maksimere overskud og intet andet.

    Her til slut vil jeg bare lige fortælle dig, at hvis du tager en pakke pålæg eller anden madvare og kigger på varedeklarationen kan du typisk se nogle E-numre som er blæst op i medierne som værende den rene gift for kroppen. Mange af E-numrene er rent faktisk antioxidanter som er tilsat varen;-) Så E-numre kan rent faktisk godt være sundt!
    Mange hilsener
    Hans

  8. Michael Marinelli siger:

    Kære Hans
    Tusind tak for din ros og ikke mindst for de velmente råd.
    Jeg er helt enig i, at det ikke skal være overdrevet. Jeg kendte godt til undersøgelsen og indførte bl.a. i hjemmet, at mine børn ikke får vitaminpiller særligt tit. Der er jo rigeligt i frugt og grønt. Men levertran – den lever stadig:)
    Jeg var ikke opmærksom på, at flere E-numre også er antioxidanter, men det giver jo god mening, hvis man skal forlænge holdbarheden. Dog tror jeg på, at antioxidanter fra bær, broccoli osv. er forholdsvist sundt.
    Men jeg skal vist lige læse lidt mere om antioxidanter inden jeg prøver et tilskud i pulverform, men det var nu også min mening.
    Mvh Michael

  9. Hans B siger:

    Hej igen Michael
    Det er jo selvfølgelig ikke en endegyldigt sandhed, da det er meget svært at lave studier der viser virkningen af vitaminer og tilskud idet man skal følge personerne mange årtier før den evt kan måles.
    Dog er jeg helt enig med dig i at man kan få meget, måske endda det hele, af det man har brug for hvis bare man spiser sundt og varieret.

    Du må i øvrigt endelig komme med en opdatering hvis du finder ud af noget nyt omkring antioxidanter:-)

    Mvh Hans

  10. Michael Marinelli siger:

    Hej Hans
    Det vil jeg naturligvis gøre – og i lige måde.
    Mvh Michael

  11. Tony Sinding siger:

    Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC)

    Hej Michael
    Jeg har jo selv været en del af Nykredits maraton forløb sidste år og er med mod Cph igen. Jeg vil lige huske dig på ORAC tabellen som jo er et godt værktøj når man skal sikre at kosten har højt nok indhold. je gløb skovmaraton i November og optakten var næsten perfekt, desværre lavede jeg et lille vred som jeg har måtte døje med indtil slut December, her gik jeg i gang med decideret styrke træning og begyndte igen at have fokus på Omega3 (Môellers) og masser af antioxidanter, og nu har jeg i denne uge været ude på 2 stk.10Km ture uden problemer så det hjælper sku.

  12. Susanne Holgaard svendsen. siger:

    Hej hurtigløbere.

    Jeg kan klart anbefale ikke at spise kød og mælkeprodukter i en længere periode, idet problemer med mælkesyre ophobninger i kroppen forsvinder helt ved vegetabilsk ernæring.
    En rigtig dejlig oplevelse og masser af energi plus det at ingen kosttilskud behøves og det sparer liv.
    Hjertelig hilsen
    susanne Holgaard Svendsen.
    Kost-tester incl. erhvervserfaring.

  13. Michael Marinelli siger:

    Hej Tony
    Jeg er helt enig – det hjælper! Men det vigtigste redskab til at undgå skader er stadig: at lytte til kroppen!
    Der er masser af levertran og antioxidanter hos mig, men da jeg glemte at lytte, så arbejder jeg p.t. med en fiber/forstrækning! Jeg skulle ikke have løbet den dag, hvor mine muskler sagde: …av! Vi trænger til hvile! Det er derfor vi er ømme, spændte og irriterede!
    Hmm. Men så tester jeg jo lige de danske fysioterapeuter og deres laser/ultralyd.
    Til interesserede, så er ORAC tabellen (Oxygen Radical Absorbance Capacity) en tabel, der viser hvor mange antioxidanter en given førevare indeholder. Og det er tabellens skyld, at der altid er svesker i køleskabet hos mig :)
    Tak for input Tony – vi ses på landevejen!
    Mvh Michael

  14. Michael Marinelli siger:

    Hej Susanne
    Det var en ny vinkel. Betyder det, at man kan flytte sin syregrænse ved at undlade eksempelvis mælk?
    Mht. kød, så skal der vel stadig tilføres proteiner fra andre fødevarer – især i en opbygningsfase til maraton.
    Mvh
    Michael

  15. Signe Olivin siger:

    Tak for din blog og påmindelsen om rødbede. Det er vist flere år siden, at jeg har benyttet mig af naturens epo. Jeg tror nemlig, at rødbede fremmer produktionen af røde blodlegemer. Derfor øget præstationsevne, – eller kondition, som du skriver. Hørte for mange år siden om en ældre mand med graverende blodmangel. Hans datter sørgede derefter for at han dagligt indtog fintrevet rødbede tilsat groft revne æbler eller pære irørt lidt cremefraiche, så det nemmere gled ned. En par måneder efter var hans blodprocent tip top.
    Dine erfaringer med saften er naturligvis endnu skarpere, da alt flydende går “rent” ind.
    Tak for reminderen – det har jeg brug for at tage op igen.
    Mht. vegetarisme… pas på! Har selv været vegetar i 33 år, men har hængt alvorligt i bremsen i over 10 år. Det kræver ekstra omhu at få samtlige aminosyrer som vegetar, men en kortere periode er vel ok. Fisk, æg kan hjælpe, men quorn har samtlige aminosyrer, letoptagelige endda. Alternativt den grønne perle, som har de vigtigste aminosyrer og samtidig renser tungmetaller ud af systemet. Aminosyrerne er det vigtigste for enhver celle. Man bliver fuldstændig drænet for energi uden…… proteinpulver kan selvfølgelig også bruges.
    Mvh Signe Olivin

  16. Michael Marinelli siger:

    Hej Signe
    Tusind tak for din kommentar til et af mine ældre indlæg. Absolut dejligt, at dette indlæg stadig bliver læst, da levertran, kiwi med skræl samt ikke mindst rødbedesaft stadig er blandt mine bedste venner:)
    Jeg har efterfølgende læst lidt mere om rødbedesaft og der er vist konsensus om, at det er nitraterne i rødbedesaften der via omdannelse kan erstatte noget af iltbehovet til forbrænding i musklerne. Derved bliver kredsløbsbelastningen som følge af musklernes iltbehov relativt mindre. Nu er jeg ikke læge eller lignende, så dette skal læses med forbehold :)
    Spændende læsning med vegetarisme og aminosyrer. Jeg får oprigtigt lyst til at læse lidt biokemi:)
    Tror jeg vil “nørde” lidt i aminosyrer frem mod næste års Nykredit Copenhagen Marathon.
    Mvh Michael

Skriv en kommentar