Blogs
Bank
Bolig
Bæredygtighed
Investering
Karriere
Kundebetjening
Marketing
Nykredit
Økonomi
Leksikon
Klag – og kom gerne med forslag til forbedringer
 

Nykredits kunder kommer ofte med gode forslag, for eksempel når de klager, og det hjælper andre kunder. I Nykredit er vi glade for at få mulighed for at rette op på fejl, misforståelser eller en ikke optimal service. Nogle gange er vi så heldige, at kunder, der klager, byder ind med rigtig konstruktive forslag.

2 nye, konkrete eksempler
- En kunde klagede over, at der på et Mastercard stod “24 timers kundeservice”, når nu Nykredits kundeservice (trods alt) ikke har åbent 24/7. Derfor ændrer vi teksten på fremtidige kort til “24 H Blocking Service” (spærring af kort), og der er alene henvisning til Nets, der administrerer dankortsystemet for bankerne.

- En anden henvendelse viste sig at være utrolig godt timet. Kunden efterlyste en guide over de ting, hun skulle være opmærksom på i sin private økonomi, fordi hun skulle skilles. Nykredit havde netop nedsat en arbejdsgruppe, der skulle se på kundernes behov i forskellige livssituationer, så kundens input var værdifulde at have med i det videre arbejde.

Sådan ender en klage fra en kunde tit med at blive til gavn for mere end den enkelte – og dermed i sidste ende også for Nykredit.

  • Har du selv prøvet at klage, hvor det førte til forbedringer?
  • Hvad synes du om, at vi forholder os positivt til klager?
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Klag – og kom gerne med forslag til forbedringer, 5.0 out of 5 based on 3 ratings

22 kommentarer til “Klag – og kom gerne med forslag til forbedringer”

  1. Hanne Westh siger:

    Hej
    Hvor er muligheden for beregning af huslån forsvundet hen på jeres hjemmeside? Tidligere kunne man klikke på selve huslånet , når man var logget ind, og så selv beregne div. muligheder…
    Skriv gerne en forventet svartid på mails…Jeg har nu 2 gange oplevet aldrig at få svar på mails til jer…
    Synes jeres hjemmeside er r..-kedelig (men det er tal jo …)når man er logget ind og kommer frem til f.eks. huslån. Siden er småtskrevet og meget ikke-læsevenlig mht opbygningen…(denne sidste kommentar er kun til sider, når man er logget ind, for jeres hjemmeside-forside er OK.
    V.h.
    Hanne

  2. Pernille Hirshals siger:

    Hej Hanne

    Tak for input.

    Det er stadig muligt at beregne på dine lån i netbanken. Klik på “Rådgivning og Service” i menuen. Her er der et undermenupunkt til lån. Herfra er det muligt at beregne omlægning, nyt lån mm.

    Nykredits netbank

    Vi arbejder på, at der i løbet af sommeren kommer faneblade, når du klikker på dit realkreditlån – og dermed bliver det nemmere at finde beregnerne. Pt. Kan du kun se din restgæld, hvis du klikker på dit realkreditlån på Overblik.

    Mange sider i netbanken henter indhold fra den åbne hjemmeside, så der overrasker lidt, at du oplever en stor forskel. Men vi vil selvfølgelig meget gerne tage imod din kritik, så vi kan blive bedre. Du må endelig sende mig skærmdumps af de sider, du synes er problematiske (kundeambassador@nykredit.dk)

    Endelig vil jeg undskylde, at vi åbenbart ikke har fået svaret dig på mails to gange. Alle mails skal selvfølgelig besvares. Hvis du stadig har ubesvarede spørgsmål, må du sige til.

    Håber dette svar kunne hjælpe dig. Ellers hjælper jeg gerne yderligere.

  3. Rasmus T siger:

    Kære Pernille og Nykredit.
    Jeg har i en del år været en tilfreds og stolt kunde i Nykredit. Jeg har syntes at Nykredit var en god bank funderet på det danske realkreditsystem. En bank med fornuftige værdier og kundeorienteret forretningsform. En ærlig bank.
    Denne stolthed er desværre ved at fordufte.
    Med indførelsen af tolagsbelåning synes jeg Nykredit bevæger sig ind på en vej som lugter af øget indtjening og højere renteudgifter. Det er ærgeligt koncernen tænker sådan i forhold til deres kunders privatøkonomi. Det burde den holde sig for god til.
    Venlig hilsen
    Rasmus

  4. Peter Kolsboe siger:

    Jeg har altid været glad for den måde man kunne beregne boliglån på – på kryds og tværs…..Meen – hvorfor kan man KUN beregne et lån af gangen i den nye udgave af “beregn” – før i tiden kunne man vælge et – eller to – eller alle lån lagt sammen – hvorefter man kunne se en totalomlægning! – altså flere lån lagt sammen til et?

  5. Pernille Hirshals siger:

    @ Rasmus T

    Tak for kommentaren.

    Måske behøver du ved nærmere eftertanke ikke være skuffet. I al fald synes jeg, din stillingtagen skal være baseret på fakta.

    Hvis jeg forstår din kommentar rigtigt, går du ud fra, at tolagsbelåningen handler om at skabe øgede indtægter til Nykredit, og måske også at ændringen vil få betydning for alle eksisterende låntagere i Nykredit. Sådan hænger det ikke sammen. Fakta er, at overgangen til 2 lagsbelåning:

    1) Ikke indebærer ekstra omkostninger og gebyrer til Nykredit
    2) Grundlæggende er ansvarlig og bæredygtig realkredit i og med at kunden fremover min. afdrager på en del af lånet (øget opsparing)
    3) Ved rentetilpasning til efteråret kører eksisterende lån uforandret videre. Det er stadig muligt for kunderne at lave profilskifte, samt at til- og fravælge afdragsfrihed. Kun ved omlægning overgår lånet til to-lagsbelåning.

    Der har været en rig debat på min kollega Sune Worm Mortensens blog Tolagsbelåning, hvad betyder det for dig som boligejer?, som jeg vil henvise dig til – der bliver virkelig spurgt ind til og svaret på rigtig mange detaljer.

  6. John A siger:

    Hvorfor kører det ikke ordentligt med nemid, jeg oplever mange svigt, og kan nogen gange bruge 4-5 koder, inden den accepterer. Det skal lige siges jeg er mac bruger.

  7. Pernille Hirshals siger:

    @ John

    Jeg har spurgt mig omkring i huset for at høre, om nogen havde et godt bud på, hvad der kan være forklaringen på, du oplever problemer med NemId.

    Et bud knytter an til, du er mac bruger. DanIDs/NemIDs egen forklaring/løsning vedr. problemer med NemID & Mac kan du læse på nemid.nu. Måske kan du løse problemet ved opgradere til MacOS 10.6 eller 10.7, hvis du i dag er bruger af Mac OS 10.5.

    Et andet bud var, at det kunne være i forhold til værdipapirhandel, hvis der bruges strakshandel. For papirer hvor kursen ændres relativt hurtigt, kan brugeren opleve, at fra adgangskoden er angivet til nøgle er angivet er kursen ændret, og brugeren bliver derfor bedt om at “starte forfra”.

    Denne problematik er vi ved at finde en løsning på.

    Jeg håber, at ovenstående kan hjælpe dig videre. Ellers vil jeg anbefale dig at kontakte vores netbank support (70 10 96 12).

  8. Pernille Hirshals siger:

    @ Peter Kolsboe

    Dit forslag lyder unægteligt meget fornuftigt. Jeg vender det lige i huset og vender tilbage til dig.

  9. John A siger:

    Så kan man slet ikke logge på sin netbank. Er det generelt, eller kun fordi jeg sidder med min MAC?

  10. Pernille Hirshals siger:

    @ Peter
    Endnu en gang tak for kommentaren. Vores beregnere er ved at blive tilpasset overgangen til tolagsbelåning. Lige nu er forskellige modeller ved at blive testet grundigt. Jeg kan ikke love dig, at der i fremtiden vil være en beregner, som 100 % matcher den, du tidligere har benyttet, men dine inputs er sendt videre til den afdeling, der løbende udvikler vores beregnere, og vil således indgå i overvejelserne.

  11. Pernille Hirshals siger:

    @ John
    Det er rigtigt, at vi sidste uge løb ind i et teknisk problem, der berørte et begrænset antal brugere. Du var desværre én af dem (det havde intet at gøre med, du er MAC bruger). Problemet er løst, og din netbank skulle fungere normalt nu.

  12. Henning Svane. siger:

    En støtte til de kunder, der ligesom jeg selv savner den gode gamle beregner, hvor man som kunde selv kunne indsætte beløb til beregning. Den var kundevenlig i langt langt højere grad end de muligheder der er nu og kunne nogle ting, som ikke er mulige nu, f.eks. beregne konmsekvensen af en ekstraordinær afbetaling på realkredit.
    Jeg har tidligere henvendt mig til banken – for ca. 4mdr. siden. Dengang fik jeg at vide, at beregneren var blevet fjernet, da der skulle laves justeringer på den, men at den ville komme tilbage, når det var sket. Er det muligt – ellers vil jeg da opfordre til, at den bliver lagt ud igen, om ikke for andet, så som et supplement til de øvrige beregningsmodeller.

  13. Pernille Hirshals siger:

    @ Henning

    Det vil jeg undersøge nærmere og vende tilbage til dig med svar om.

  14. Henning Svane. siger:

    Vedr. ekstraordinær nedbringelse af realkreditlån.
    Jeg har adskillige gange lavet ekstraordinær nedbetaling af realkreditgæld. Hver gang undrer jeg mig over de omkostninger, der er forbundet med det. Gebyr og tilbud koster 950 kr. – uanset hvor stort beløbet til nedbringelse er. Jeg kan ikke forstå, at det skal koste så meget, at man rent faktisk gerne vil betale sin gæld tilbage. Specielt ikke i disse tider, hvor bankerne jo åbenbart fattes penge i den grad.
    Jeg har hver gang bedt banken, om jeg kunne få en oversigt over restløbetiden efter nedbetalingen, så jeg kan vurdere konsekvensen af min nedbetaling. Nøjagtig som jeg kan gå ind og klikke på mit nuværende lånebeløb og se restløbetiden. Det kan ikke lade sig gøre, får jeg at vide hver gang. I stedet får jeg en oversigt over, hvad det koster at indbetale og næste ydelse. Det giver mig bare ikke noget overblik overhovedet.(Det var faktisk muligt selv at lave en ca. beregning med den gamle låneberegner)
    Jeg synes banken burde sænke gebyrerne væsentligt, så man ikke skal føle sig straffet, fordi man gerne vil nedbringe sin gæld. Derudover mulighed for at man kan se restforløb ved ekstraordinær indfrielse inden man accepterer tilbuddet.

  15. Pernille Hirshals siger:

    @ Henning

    Tak for den supplerende kommentar og dine gode inputs.

    Ved vurderingen af rimeligheden i et gebyrs størrelse skal du holde dig for øje, at baggrunden for gebyret er administrative omkostninger, der er forbundet med at gennemføre tilbud og gennemførelse af det ekstraordinære afdrag.

    Nykredit tilstræber at have en markedskonform og rimelig gebyrpolitik – derfor et det også vigtigt, at gebyret for denne ydelse er den samme uanset beløbets størrelse, da arbejdet med at danne, fremsende og gennemføre et ekstraordinært afdrag er det samme uanset beløbsstørrelsen.

    Med hensyn til muligheden for beregning af fremtidige ydelser inden beslutningen tages, er det et ønske, som vi har med i det fremtidige arbejde på at kunne give den bedste rådgivning.

    I de fleste tilfælde er beregningen relativt simpel: I forbindelse med et ekstraordinært afdrag vil løbetiden typisk blive fastholdt og ydelsen bliver forholdsmæssigt nedsat.

    Fx: På et lån på kr. 1.000 i restgæld og en årlig ydelse på kr. 50,00 vil et ekstraordinært afdrag på 10% – dvs. kr. 100,00 – medføre en tilsvarende reduktion i ydelsen:

    10% af kr. 50,00 = 5,00

    Den nye ydelse vil derfor blive kr. 45,00 årligt.

    Restløbetiden vil være den samme.

    I de tilfælde hvor man ønsker at fastholde ydelsen og gøre løbetiden kortere, kræver det mere rådgivning, da det ikke er alle lånetyper, det kan gennemføres på.

    Om beregnere i øvrigt: I forbindelse med at Nykredit nu tilbyder tolagsbelåning (realkreditpakker med to realkreditlån – et grundlån og et toplån) har vi lagt vores beregnere om på nykredit.dk. Vores “gamle” beregner vedr. omlægning af vores kunders konkrete lån er midlertidig lukket til den er lagt om til kunne beregne på realkreditpakker. Der arbejdes på hele tiden at tilpasse vores beregnere til vores kunders behov, herunder medtage feks dine ønsker i udviklingen af vores beregnere.

    Det er ikke teknisk muligt bare at genåbne tidligere beregnere – måden at regne på i dag er en anden.

    Jeg kan desværre ikke på stående fod udtale mig om den præcise tidshorisont for, hvornår beregnere på omlægning på mitnykredit.dk lukkes op igen og med hvilke helt konkrete muligheder for vores kunder, men som tidligere skrevet: Der skulle være noget på vej.

  16. Erik Klenum siger:

    Kære Nykredit.
    Forslag til forbedring.
    På mit Nykredit, kan jeg under Overblik, Konti se min “Aktiekonto 2014 Forbrugsaktier”.

    Mangler mulighed for at kunne følge udviklingen i de underliggende aktier.

    Mvh
    Erik K

  17. Pernille Hirshals siger:

    Hej Erik

    Tak for forslaget. Vi har en side på nykredit.dk, hvor udviklingen kan følges:

    http://www.nykredit.dk/markets.....to2014.xml

    Vi vil nu undersøge muligheden for at linke direkte dertil fra Netbanken.

  18. Ole Mouritsen siger:

    Kære Pernille og Nykredit.
    Tidligere kunne jeg søge på “forbrugsaktier” og så finde et punkt, hvor jeg kunne gå ind og se udviklingen på aktierne. Nu kan jeg ikke finde dette punkt. Hvor skal jeg lede?
    Venlig hilsen
    Ole Mouritsen

  19. Pernille Hirshals siger:

    @ Ole

    Ud fra din korte beskrivelse har jeg tilladt mig at gætte lidt. Mon ikke du finder de oplysninger, du søger, her.
    Ellers må du endelig skrive direkte til mig på kundeambassador@nykredit.dk med lidt supplerende information.

  20. Ole Mouritsen siger:

    Kære Pernille.

    Nu fandt jeg via dig den side, som jeg søgte. Tak.

    Hilsen
    Ole

  21. Martin H siger:

    Skønt at se Nykredit tager sig af sine kunder. Hos Trendhim elsker vi klager, fordi det netop giver fokus på de områder vi kan gøre bedre. Vi har tit oplevet at en klage har givet forbedringer til alle vore kunder.

  22. Pernille Hirshals siger:

    @ Martin
    Præcis! Klager og i det hele taget henvendelser fra kunder, der er blevet utilfredse, er ofte til gavn for både den enkelte, andre kunder og dermed også virksomheden.

Skriv en kommentar